24 Ekim 2024 tarihinde TBMM tarafından kabul edilen ve 30 Ekim 2024 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile e-ticaret ve tüketici hakları alanında önemli değişiklikler hayata geçirildi. İşte öne çıkan düzenlemeler:

  • Reklam Kurulu’nun Yetki Artışı ve Uzlaşma Hakkı


Reklam Kurulu’nun para cezası uygulama yetkisi, 6 milyon TL’ye kadar yükseltildi. Aykırılıkların türüne göre cezaların alt ve üst sınırları da yeniden belirlendi. Örneğin, uydu üzerinden yayın yapan televizyon kanalı veya internet aracılığı ile gerçekleşen ihlallerde 600.000 TL’den 6.000.000 TL’ye kadar ceza kesilebilecek. Yenilik olarak, Reklam Kurulu tarafından verilen para cezaları artık uzlaşma yoluyla çözüme kavuşturulabilecek.

  • e-Ticaret Pazar Yerleri ve Yurt Dışı Satış Teşvikleri

e-Ticaret platformları aracılığıyla yurt dışına yapılan satışlar için net işlem hacminden yatırım harcamaları ve lisans ücretleri hesaplanırken, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan alınan teşvik belgelerine dayalı harcamaların iki katı kadar indirim yapılması öngörüldü. Bu teşvik, 2024 ve 2025 yıllarında uygulanacak lisans ücretleri için ayrı oranlar halinde belirlendi.

  • Tüketici Kredilerinde Dijitalleşme Adımı

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a yapılan eklemeyle, kredi veren ile tüketici arasında imzalanacak sözleşmeler, bilişim veya elektronik haberleşme cihazları üzerinden tüketici kimliğinin doğrulanmasını içeren dijital yöntemlerle de kurulabilecek. Bu değişiklik, özellikle e-ticaret platformları üzerinden sunulan tüketici kredilerinin tamamen dijitalleşmesine olanak tanıyor.

Bugün ayrıca, 1 Nisan 2025 tarihinde yürürlüğe girecek olan ve çevrimiçi platformlarda satışa sunulan ürünlerin güvenlik ve uygunluk denetimlerine dair hükümlerin yer aldığı “Uzaktan İletişim Araçları Yoluyla Piyasaya Arz Edilen Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği” Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Bu yönetmelik, e-ticaret sektöründe güvenlik standartlarını güçlendirmeyi hedefliyor.

Bu değişiklikler, elektronik ticaret ve tüketici hakları alanında önemli yenilikler getirirken, e-ticaret sektörünün dijitalleşmesini teşvik etmeyi ve tüketicilerin güvenliğini arttırmayı amaçlıyor.